Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op hout.startpagina.nl

behandelen cederhout

tanja
01 Jul, 2005 10:20

Wij hebben een dwarskaphuis waarvan het voorste gedeelte cederhout is. Dit is inmiddels redelijk grijs. Graag wil ik weten of je dit moet behandelen ja of nee en hoe je dit het beste kan behandelen. Ik heb iets gelezen over lazuren??

Groet

Tanja

remko
01 Jul, 2005 12:49

cederhout hoef je niet te behandelen en het wordt inderdaad zilvergrijs van kleur als je dit gaat behandelen dan moet je het elk jaar doen en haal je een hoop werk op je nek. cederhout kun je minimaal 20 jaar onbehandeld buiten laten liggen. dus ik zou zeggen doe er niets aan.

mvg remko

Mark den Boer
20 Jul, 2005 21:53

Ik sluit me aan bij de vorige spreker maar als je het nou per se wilt behandelen kun je het met rauwe lijnolie insmeren. Bij ons op de molen hebben we de windborden van de wieken ook zo behandeld. Ze worden dan zeer donker van kleur, op het zwarte af. Bij ons is dat heel gepast en stoer, we maken de lijnolie dan ook zelf, maar voor een huis zou ik het niet doen geloof ik.

Mark, oliemolen De Passiebloem