kan ik niet ingeschreven staan?

Ik ga de huur opzeggen van het appartement in de gemeente Amsterdam dus ben ik daar straks niet meer ingeschreven. Er is zojuist een scheiding tussen tafel en bed tussen mij en mijn echtgenote uitgesproken dus kan ik mij ook niet in de gemeente Haarlemmermeer laten inschrijven want daar woont mijn echtgenote.
Kan ik dan voor de betaling van mijn AOW uitkering wel een postadres krijgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar ga je dan WEL wonen...?
Antoni
7 jaar geleden
Zo lang je ergens woont, moet je met dat adres in die gemeente ingeschreven staan. Eenvoudiger is het niet te maken.
Erna55
7 jaar geleden
Ik begrijp niet dat je zegt : " DUS kan ik me niet in de Gemeente Haarlemmermeer laten inschrijven WANT daar woont mijn echtgenote." Je kunt je wel in dezelfde gemeente laten inschrijven als je echtgenote.
Erna55
7 jaar geleden
Je kunt ook gewoon blijven wonen waar je woont.
ronron1212
7 jaar geleden
Rare vraag je gaat je appartement verkopen en je bent net gescheiden en je vrouw woont schijnbaar al ergens anders. Jij gaat op straat wonen? Je kan in de zelfde gemeente als je vrouw wonen zelf een huis naast haar en je gewoon inschrijven dus wat is nu het probleem?

Antwoorden (1)

Nee, het is (vrijwel) onmogelijk om met opzet niet-ingeschreven te staan in de Basisregistratie Personen (BRP).

Het adres waar je woont, dat is ook het adres dat bij de gemeente bekend moet zijn. Pas als je verhuist, dan schrijf je je in in de nieuwe gemeente. Uitschrijven uit de BRP kan een burger niet, tenzij hij emigreert, maar dat wordt dan ook in de BRP vermeld. Een gemeente zal alleen een nieuwe inwoner inschrijven, maar nooit een bewoner zo maar op verzoek van die bewoner uitschrijven. De nieuwe woongemeente moet namelijk de oude gemeente laten weten dat die persoon niet meer in de oude gemeente woont. Hiertoe is de gemeente wettelijk verplicht.

Een gemeente kan wel zelf, na een onderzoek, in de BRP vermelden dat het nieuwe adres van een vertrokken bewoner onbekend is.
Antoni